Missie en visie

Op de Bernardusschool bieden we zeer moeilijk lerende kinderen en jongeren een uitdagende, inspirerende, veilige en motiverende leeromgeving. Niet de beperkingen, maar de mogelijkheden en talenten van onze leerlingen vormen het vertrekpunt voor ons handelen. Zodat zij zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Onze aanpak is erop gericht om hen voor te bereiden op blijvende participatie in de maatschappij.

We werken met vooraf opgestelde leer- en ontwikkeldoelen. Deze doelen zijn gericht op het bereiken van de uitstroombestemming. De uitstroombestemming is het niveau werk, dagbesteding en/of het soort onderwijs waarvan de Bernardusschool inschat wat passend is voor de leerling als deze onze school verlaat.
We hebben daarbij hoge verwachtingen ten aanzien van de leerlingen. Uiteraard houden we daarbij
rekening met de verschillen tussen hen en kijken we naar hun individuele capaciteiten en talenten.
Het team werkt vanuit liefde, passie en respect voor onze bijzondere doelgroep. Bovendien maakt het team onderling met respect en vertrouwen, gebruik van elkaars kwaliteiten en is voortdurend in ontwikkeling.

Als school geven wij les in lezen, taal, schrijven, rekenen en stimuleren we de leerlingen zich te ontwikkelen op het gebied van zelfredzaamheid en sociale vaardigheden.
Voor iedere leerling is een uitstroomprofiel vastgesteld. Het uitstroomprofiel bepaalt welke leerroute de leerling volgt. Ieder schooljaar wordt voor elke leerling een ontwikkeling perspectief plan (OPP) gemaakt. In het OPP staan de doelen waar de leerling dat schooljaar aan gaat werken. Daarnaast werkt elke groep met een groepswerkplan. In het groepswerkplan staan de doelen, waar de leerlingen van de groep dat jaar samen aan werken.